Hjälp vid psykisk ohälsa

Kraven på personer ökar ständigt i ett alltmer stressat samhälle och många drabbas av psykisk ohälsa. För många är psykisk ohälsa detsamma som att ”gå i väggen”, eller utmattningsdepression som det egentligen heter. Psykisk ohälsa börjar dock långt tidigare än så. Ofta kommer symptomen smygande uta natt man direkt märker av dem. Man sover lite dåligt, slutar bry sig om saker i hemmet, glömmer extremt mycket och liknande. Ofta märker omgivningen av vart det är på väg långt innan man själv gör det. Som tur är finns det bra hjälp att få. Ett första steg är att gå till chefen, förklara arbetssituationen och få hjälp med avlastning. Andra får hjälp först när de kommer till en läkare, sjukskrivs och remitteras till en kurator eller psykolog. När du är redo att gå tillbaka till jobbet sker detta successivt för att undvika återfall.

Leave a Comment

Veckoplanering av mat

Att veckoplanera maten är en av de smartaste saker man kan göra för både hälsan och plånboken. Har man en vecka med färdiga recept och ingredienser så har man troligtvis tänkt igenom innan vad man vill äta och kanske vad man bör äta för hälsans skull. Man har möjlighet att titta igenom olika matbutikers erbjudanden och göra veckans matlista baserad på de mest ekonomiska valen.

Att handla färre gånger sparar respengar, minskar risken för impulsköp av dyra onyttigheter och är dessutom bekvämt. Finns allting hemma till en lättlagad maträtt som man själv valt ut så blir det troligtvis också färre onyttiga snabbmatsinköp i form av pizza och annat.

Leave a Comment

Prioritera rätt på semestern

De flesta arbetar hårt året runt och när då semestern kommer vill man njuta av sol, värme och att få disponera tiden precis som man själv vill. Känslan av att inte vara styrd av arbetstider eller arbetsuppgifter är till stor del vad som laddar batterierna.

Hur ska man tänka vid semester? Det är ofta så att man har några få veckors ledighet och ”allt” vill man pressa in där: träffa släkt, resa utomlands, besöka badland, gå på bröllop eller födelsedagsfirandet men samtidigt vara hemma och ta det lugnt eller kanske passa på att fixa eftersatta saker. Det beror givetvis mycket på vilken fas i livet man befinner sig i, t.ex. om man har småbarn eller inte. Oavsett vad så vill man inte stressa sönder sin semester, men det är tyvärr en del som gör just det.

Tips till dig som ofta stressar: Skriv en lista på vad du allra helst vill göra av din semester och följ den! Strunta i vad andra tycker.

Leave a Comment

Ta dig tid för familjen

Som de allra flesta redan upptäckt, är vardagen oftast fylld med både jobb, stress och planering. Middagen måste inhandlas och barnens läxor ska läsas, samtidigt ska man hinna med tvätten och se till att hinna till fotbollsträningen i tid. Tyvärr hamnar oftast kvalitetstiden med familjen i kläm och det är få vuxna som har tid att sätta sig ner och ha en mysig stund tillsammans med sina barn.

Ett mycket bra sätt att få in lite extra kvalitetstid i vardagen, är att lägga ifrån sig telefonen. Många tar med sig jobbet hem, vilket gör att man får svårare att slappna av och tänka på annat, även om det är undermedvetet. Det kanske inte är något som går att göra dagligen, men genom att planera in 3-4 telefonfria dagar i veckan, ger man sig själv tid att fokusera på annat.

Leave a Comment

Organisera hushållsarbetet för ett välfungerande vardagsliv

Ett hushåll består av människor som delar en bostad, och med det följer att alla får hjälpas åt med de rutinsysslor som behöver göras och som är viktiga för att få ett rent och trivsamt hem. Det är till exempel att handla, laga mat, diska, städa och tvätta. Om man organiserar hushållsarbetet effektivt får man tid över till annat. Om alla i hushållet kommer överens om vad som är var och ens uppgifter så behöver det inte bli bråk. Ett bra sätt att börja är att skriva upp alla sysslor som ska utföras och hur ofta de behöver göras och ordna dem i till exempel ett schema, i en pärm eller i ett kortsystem. Då har man en överblick att utgå från. Sedan får man fördela uppgifterna mellan hushållsmedlemmarna. Då måste man naturligtvis ta hänsyn till eventuella barns ålder, hur mycket man har att göra på jobbet, vad var och en tycker är roligt o.s.v. Ett sådant schema är en bra hjälp för att hushållsarbetet ska flyta effektivt och ge ett fungerande vardagsliv utan stress.

Leave a Comment

Konsten att underlätta vardagen

Är du en slarver som lyckas väldigt ofta med att glömma bort något eller missa ett viktigt möte? Det finns ett väldigt enkelt sätt att hålla reda på saker och ting. Genom att upprätta en enkel checklista och arbeta in en rutin att varje dag kolla av denna lista blir det inga missöden. Det låter otroligt lätt, och det är det också.

Det finns en hel drös appar med checklistor och kalendrar gratis för nedladdning till din smartphone. Känner du dig bekväm med penna och kalender funkar det givetvis också oerhört bra. Tänk på att lägga en påminnelse, exempelvis ett vibrerande larm i telefonen. Med appar och checklistor i din smartphone kan du även lägga till notiser, viktiga datum och möten, men även en checklista vid mathandling. Dessa listor är väl genomarbetade och lätta att förstå. På så vis glömmer du aldrig ett viktigt datum eller en viktig ingrediens till din pasta, samtidigt som du slipper missförstånd och onödigt krångel.

Leave a Comment

Ha ordning i ditt hem

Alla är inte lika bra på att städa och hålla ordning i sitt hem och detta kan skapa en del stress. Det finns dock en del tips som alla kan prova, även den som är mer av en slarver.

Var sak på sin plats
Om man i förväg har bestämt var alla saker ska vara så är det oerhört mycket enklare när man ska städa. Finns det lådor eller andra förvaringsutrymmen för mössor och handskar i hallen eller saxar i köket så vet alla i bostaden det och lägger sakerna där de ska vara. Har man för många saker framme upplevs det ofta som rörigt och ostädat.

Ha en bestämd städdag
Har du svårt för att ta tag i städningen kan det vara smart att bestämma en veckodag då du har tid, kanske på helgen, då du verkligen städar på riktigt. Dammsug, städa toaletter och kök, gör det varje vecka så blir det inte så jobbigt.

Leave a Comment

Struktur i ens vardag

Det finns en del tips som man kan utgå ifrån när det kommer till att skapa en struktur i ens vardag. Om du är en person som hatar allting som har med papper att göra, och att dessa papper enbart driver helt runt, samt gömmer sig när du behöver dem som mest? Se till att få in alla dina viktiga tider, som du absolut inte får missa, i din mobil som du säkerligen använder konstant. Då behöver du inte ens tänka på att hålla reda på en massa papper för att komma ihåg vissa saker. Det finns också idag bra appar som man kan använda sig av för att skriva upp det viktigaste, fotografera något och därefter kan man slänga det. På det här sättet kan det leda till att man får rutin i sitt liv, som gör att man har det mest viktigaste samlat på ett och samma ställe.

Leave a Comment

Psykisk ohälsa – ett vitt begrepp

Psykisk ohälsa är ett begrepp som är rätt svår att förklara enligt många. Det är kanske inte det att det är svårt att förklara utan att det finns många definitioner och många ser detta med psykisk ohälsa på olika sätt. De olika definitioner som många har är att det kan räknas in till allt som har med psykisk sjukdom att göra, till psykisk störning. Många anser dock att psykisk ohälsa är något som leder till att man upplever besvär som ser till att påverka ens psykiska välbefinnande, som i sin tur påverkar ens dagliga liv. Men det är givetvis inte alla som tänker på exakt samma sätt som varandra gör, och därför är det bra att det finns vida begrepp på ordet.

Vanliga symptom på psykisk ohälsa är att det består av oro, ängslighet, sömnbesvär samt ångest. Under senare år har dessa symptom ökat allt mer från person till person i alla åldrar. Kvinnor som är yngre samt korttidsutbildade är den målgrupp som har drabbats av psykisk ohälsa mest. Trots att det är många idag som lider av psykisk ohälsa, så är det relativt få till mängden, som söker riktig professionell vård eller att man får en psykiatrisk diagnos.

Några exempel på vad som kan orsaka psykisk ohälsa är: depression, inte kunna styra över ens liv, det sociala nätverket fungerar inte, ingen balans mellan arbets- och privatliv, separationer med mera. Andra saker som det kan vara är att:

  • Arbetsbördan är för står för att man ska kunna ha kontroll över den.
  • Man inte känner sig uppskattad.
  • Ha en bristande balans mellan belöning och prestation.
  • Känna tidspress.
  • Ha en otrygg anställning som kan leda till arbetslöshet.
  • Lida av kroppslig sjukdom.
  • Leva med en ekonomisk stress.

Som sagt det finns många olika anledningar till att drabbas av psykisk ohälsa.

Leave a Comment